Textiltryck #2: Tryckteknik?

Screentryck

Tryckteknik, måste jag som kund ha koll på det? Nej, vi hjälper dig såklart. Vill du ändå få lite koll för att vara förberedd och lyckas ta bra beslut för din verksamhet kommer här en snabbkurs i de två vanligaste teknikerna, screentryck och transfertryck.

Screentryck innebär att tryckmotivet skapas på en duk som är uppspänd på en ram, en så kallad schablon. Sedan placeras ramen ovanpå den textil som ska tryckas och färg stryks på. På så sätt bildas formen av trycket. För varje färg i ett motiv behövs en ny schablon vilket gör att screentryck lämpar sig bäst i större kvantiteter.

Transfertryck

Transfertryck är en annan teknik där det istället används olika typer av bärare där trycket värms fast på textilen. Den enklaste varianten är en sorts folie som skärs ut i rätt form och sedan trycks fast på plagget med en värmepress. Inom transfertryck finns lite olika typer av tekniker, dessa kommer vi titta närmare på i nästa avsnitt av SIXPOINT Academy.

När?

Men när använder vi vilken typ av tryckteknik? Kort sagt kan vi säga att det beror på orderkvantitet. På grund av att det är mer arbete med att både förbereda och sedan tvätta ramarna som används vid screentryck, kräver denna typ av tryck ofta en större orderkvantitet för att vara lönsam. Denna teknik är också begränsad av materialet, det funkar bäst på ren bomullstextil eller bomullstextil med en låg blandning av t.ex. polyester. Det är också väldigt svårt att trycka avancerade färgtryck, såsom gradienter eller foton, eftersom varje färg måste strykas på separat genom schablonen. Det som talar till screentryckets fördel är att vid större kvantiteter är det en effektiv och lönsam metod som håller en god kvalitet som klarar tvätt bra. Om vi istället ser till transfertryck är det en metod som passar bättre till mindre orderkvantiteter eftersom det inte är lika mycket för- och efterarbete. Ett extra plus är att vi på SIXPOINT själva har denna produktion på plats och därför kan leverera extra snabbt till dig som kund via denna tryckteknik. Här går även att trycka på de flesta material och med obegränsat färgval.

IDé TILL PRODUKT

MÖTE

Första steget är att träffas och sätta upp lite pelare för vårt samarbete framåt. Vi ser till att vi vet åt vilket håll vi ska och vilka förväntningar som finns. Ett tips är att ha tittat på vår THREEPOINT längre ner på sidan innan mötet.

IDé & DESIGN

Nu kommer vi till det roliga, att tillsammans komma fram till idé och design. Här kan vi vara olika mycket drivande beroende på hur klar bild ni har av vad ni vill skapa. Kanske är ni på det klara med vad ni vill ha och då kommer vi bara med vår input utifrån vår erfarenhet, eller så vill ni använda oss som bollplank och vi blir då mer delaktiga även i framtagning av idé och koncept. Oavsett har vi erfarenheten och kontakterna som krävs.

FEEDBACK

Utifrån vad vi kommit överens om i idé-fasen tar vi fram ett förslag som vi lämnar över till er. Ni har då chansen att lämna era synpunkter på förslaget och vi har en dialog om möjligheter att justera och anpassa. Beroende på upplägg kan vi ha flera rundor med förslag och feedback, men hur detta arbete ser ut är en av sakerna vi har kommit överens om i vårt första möte.

TIDPLAN

När vi kommit överens om design och skiss är det dags att titta på framtagning, paketering och leverans av er produkt. Vi sätter upp en tidplan med olika milstolpar för er produkt.

LEVERANS

Hurra, er produkt är färdig och ni kan njuta av er produkt från oss på SIXPOINT.

SIXPOINT SOLUTION - STEP BY STEP

DESIGN

Vi tar fram en produkt tillsammans, så som ni vill ha den. Kanske har ni en tydlig bild av vad ni behöver, eller så vet ni inte alls. Oavsett vad som stämmer in på er så löser vi det ihop.

PAKETERING

När produkten är designad är det dags för paketering. Även här kan vi titta på olika lösningar tillsammans för att hitta en lösning som passar er.

LAGERhållning

Paketerad och klar behöver vår produkt nånstans att bo. Här har vi möjlighet att agera som en tredjepartslogistiker för att spara utrymme åt er och göra leveransen så smidig  för er som möjligt. Detta kan vara extra bra när det rör sig om flera produkter över en längre tid.

WEBSHOP

Om vi kommit fram till en lösning där vi kan agera mellanlager behöver vi ett system där ni kan beställa de produkter ni behöver, när ni behöver dem. Då sätter vi upp en snygg webshop som är unik för er och era anställda så ni enkelt kan lägga ordrar när behovet dyker upp.

HANTERING

Efter ni har lagt ordern i webshoppen kommer den fram till oss och vi plockar ihop era varor och ser till att de skickas så snart som möjligt.

LEVERANS

Nu är det inte långt kvar! Era varor hämtas av transportören som ser till att de levereras till er snabbt och säkert.

VOILA

Paketet är framme och det är bara att njuta av era nya, snygga produkter från oss på SIXPOINT.