Giveaways
En gåva
I detta avsnitt av SIXPOINT Academy tittar vi på giveaways – en kategori inom produktmedia. Vad är då en giveaway? Det är en gåva från företaget som förmedlar ett budskap. Presenter från företag såsom t.ex. julklappar eller jubileumspresenter är exempel där mottagaren är någon inom företaget. Exempel där mottagaren är någon utanför företaget är giveaways på mässor och event.
Tips
Ha alltid ha med dig en giveaway vid nya kundmöten, där gåvan är något som stannar kvar hos kunden även efter att du har gått. På så sätt är det större chans att du hamnar top-of-mind hos kunden inför nästa beslut.
Består
En av de största fördelarna med giveaways är att dom är bestående. Vad menar vi med detta? Jo, om vi jämför med t.ex. TV-reklam så visas reklamen några sekunder, medan en giveaway är ett bestående media som fortsätter sprida ditt budskap så länge produkten finns kvar. Det är också ett perfekt komplement till övrig marknadsföring som kan förstärka ditt budskap ytterligare med en fysisk produkt. En till fördel är att en giveaway kan ge mervärde till den som får den genom att vara användbar. Varje gång din giveaway används fortsätter den sända ut ditt budskap till de runtomkring.
Välj rätt
Men… om din giveaway inte håller måttet kommer den istället skada ditt varumärke. Ger du bort en produkt av sämre kvalitet som går sönder direkt, sänder den ut budskapet att ditt varumärke står för låg kvalitet och kort hållbarhet. Du behöver även tänka på om produkten passar din profil. Om produkten går emot någon av dina grundvärderingar kan du förvirra mottagaren och ditt budskap undermineras. På samma sätt kan en ogenomtänkt produkt av dålig kvalitet skapa en negativ association till ditt varumärke, vilket skadar dina kunders bild och uppfattning av dig. Det är alltså viktigt att tänka igenom val av produkt noga för att din giveaway ska vara lyckad.
Speglar dig
Slutligen – se dina giveaways som mer än billiga reklamartiklar. De kommer spegla ditt varumärke så välj dem med omsorg.