Giveaways

En gåva

I detta avsnitt av SIXPOINT Academy tittar vi på giveaways – en kategori inom produktmedia. Vad är då en giveaway? Det är en gåva från företaget som förmedlar ett budskap. Presenter från företag såsom t.ex. julklappar eller jubileumspresenter är exempel där mottagaren är någon inom företaget. Exempel där mottagaren är någon utanför företaget är giveaways på mässor och event.

Tips

Ha alltid ha med dig en giveaway vid nya kundmöten, där gåvan är något som stannar kvar hos kunden även efter att du har gått. På så sätt är det större chans att du hamnar top-of-mind hos kunden inför nästa beslut. 

Består

En av de största fördelarna med giveaways är att dom är bestående. Vad menar vi med detta? Jo, om vi jämför med t.ex. TV-reklam så visas reklamen några sekunder, medan en giveaway är ett bestående media som fortsätter sprida ditt budskap så länge produkten finns kvar. Det är också ett perfekt komplement till övrig marknadsföring som kan förstärka ditt budskap ytterligare med en fysisk produkt. En till fördel är att en giveaway kan ge mervärde till den som får den genom att vara användbar. Varje gång din giveaway används fortsätter den sända ut ditt budskap till de runtomkring.

Välj rätt

Men… om din giveaway inte håller måttet kommer den istället skada ditt varumärke. Ger du bort en produkt av sämre kvalitet som går sönder direkt, sänder den ut budskapet att ditt varumärke står för låg kvalitet och kort hållbarhet. Du behöver även tänka på om produkten passar din profil. Om produkten går emot någon av dina grundvärderingar kan du förvirra mottagaren och ditt budskap undermineras.  På samma sätt kan en ogenomtänkt produkt av dålig kvalitet skapa en negativ association till ditt varumärke, vilket skadar dina kunders bild och uppfattning av dig. Det är alltså viktigt att tänka igenom val av produkt noga för att din giveaway ska vara lyckad.

Speglar dig

Slutligen –  se dina giveaways som mer än billiga reklamartiklar. De kommer spegla ditt varumärke så välj dem med omsorg.

IDé TILL PRODUKT

MÖTE

Första steget är att träffas och sätta upp lite pelare för vårt samarbete framåt. Vi ser till att vi vet åt vilket håll vi ska och vilka förväntningar som finns. Ett tips är att ha tittat på vår THREEPOINT längre ner på sidan innan mötet.

IDé & DESIGN

Nu kommer vi till det roliga, att tillsammans komma fram till idé och design. Här kan vi vara olika mycket drivande beroende på hur klar bild ni har av vad ni vill skapa. Kanske är ni på det klara med vad ni vill ha och då kommer vi bara med vår input utifrån vår erfarenhet, eller så vill ni använda oss som bollplank och vi blir då mer delaktiga även i framtagning av idé och koncept. Oavsett har vi erfarenheten och kontakterna som krävs.

FEEDBACK

Utifrån vad vi kommit överens om i idé-fasen tar vi fram ett förslag som vi lämnar över till er. Ni har då chansen att lämna era synpunkter på förslaget och vi har en dialog om möjligheter att justera och anpassa. Beroende på upplägg kan vi ha flera rundor med förslag och feedback, men hur detta arbete ser ut är en av sakerna vi har kommit överens om i vårt första möte.

TIDPLAN

När vi kommit överens om design och skiss är det dags att titta på framtagning, paketering och leverans av er produkt. Vi sätter upp en tidplan med olika milstolpar för er produkt.

LEVERANS

Hurra, er produkt är färdig och ni kan njuta av er produkt från oss på SIXPOINT.

SIXPOINT SOLUTION - STEP BY STEP

DESIGN

Vi tar fram en produkt tillsammans, så som ni vill ha den. Kanske har ni en tydlig bild av vad ni behöver, eller så vet ni inte alls. Oavsett vad som stämmer in på er så löser vi det ihop.

PAKETERING

När produkten är designad är det dags för paketering. Även här kan vi titta på olika lösningar tillsammans för att hitta en lösning som passar er.

LAGERhållning

Paketerad och klar behöver vår produkt nånstans att bo. Här har vi möjlighet att agera som en tredjepartslogistiker för att spara utrymme åt er och göra leveransen så smidig  för er som möjligt. Detta kan vara extra bra när det rör sig om flera produkter över en längre tid.

WEBSHOP

Om vi kommit fram till en lösning där vi kan agera mellanlager behöver vi ett system där ni kan beställa de produkter ni behöver, när ni behöver dem. Då sätter vi upp en snygg webshop som är unik för er och era anställda så ni enkelt kan lägga ordrar när behovet dyker upp.

HANTERING

Efter ni har lagt ordern i webshoppen kommer den fram till oss och vi plockar ihop era varor och ser till att de skickas så snart som möjligt.

LEVERANS

Nu är det inte långt kvar! Era varor hämtas av transportören som ser till att de levereras till er snabbt och säkert.

VOILA

Paketet är framme och det är bara att njuta av era nya, snygga produkter från oss på SIXPOINT.