Merchandise
Värdeökning
Merchandise – den sista av våra kategorier inom produktmedia. Kanske har du nån gammal band-tshirt hemma från en konsert eller en fotbollshalsduk med ditt favoritlag? Detta är typexempel på merchandise. Merchandise är nämligen produkter eller tjänster som använder sig av varumärken eller fiktiva personer i kommersiellt syfte. Det fantastiska med merchandise är att varumärket i sig förhöjer värdet på slutprodukten. Kunden är alltså villig att betala MER för produkten om den är märkt med din logotyp.
Gemenskap
Detta är också en av fördelarna med merchandise, att det ger mervärde till kunden att få ta del av ditt varumärke. Samtidigt bidrar det till att bygga ett community kring varumärket. Tänk t.ex. gemenskapen på en fotbollsmatch när alla har på sig merch i favoritlagets färger. En ytterligare bonus är att det på samma gång skapar möjlighet för extra intäkter för företaget när de kan använda sitt varumärke för att skapa attraktiva produkter och tjänster för sina kunder, d.v.s. via försäljningen av merchandise.
Attraktivt
Men, för att kunna jobba lönsamt med merchandise krävs att du har ett attraktivt varumärke. För att kunder ska vilja köpa produkter med din logga på behöver du alltså redan ha stärkt ditt varumärke eller skapat en hype kring ditt brand, så att det finns en efterfrågan för dina produkter. Det går även att bygga ditt varumärke med hjälp av merchandise, men ofta behövs det en kombination med annan marknadsföring för att detta ska ta fart. Har du ett tillräckligt attraktivt varumärke för att sälja merch? Kontakta oss!